Pech - al dan niet onderweg - behoort nu eenmaal tot het fietsen. Er zijn tal van onderdelen aan je racefiets, mountainbike, gravelbike of stadsfiets die onderhevig zijn aan slijtage. Je banden, ketting en cassette verslijten maar ze kunnen ook stuk gaan. Je ketting kan onderweg breken en een lekke band behoort natuurlijk altijd tot de mogelijkheden. Als je merkt dat er iets aan je fiets kapot is of dreigt kapot te gaan, is er gelukkig meer dan genoeg materiaal voorhanden om dit te herstellen. We geven je daarom hier een overzicht van de essentiële tools voor een basis fietsreparatieset voor zowel onderweg als thuis.
Reparatieset onderweg
Multitool: De basis van een reparatieset voor onderweg is natuurlijk een multitool. Op deze multitool zitten alvast de meest voorkomende tools die je mogelijk onderweg zou nodig hebben. Je kan een multitool zien als een Zwitsers zakmes, maar dan specifiek gericht op gereedschap voor de fiets. Multitools bevatten onder andere een variatie aan inbussleutels, torxsleutels, schroevendraaiers en spaaksleutels. Bijkomende functies hangen af van model tot model. Dit zijn dan bijvoorbeeld een quicklink tang, bandenlichter, remblokspreider, CO2-pompje of een kettingponsje.
Bandenlichters: Hoe summier of uitgebreid je multitool is, bepaalt mede welke andere tools je meeneemt onderweg. Een setje bandenlichters is altijd handig om mee te hebben. Niet iedereen is even handig met fietsbanden en de ene band gaat een stuk makkelijker op de velg dan de andere. Met behulp van bandenlichters vermijd je dat je band vervangen niet lukt en dat je onderweg gestrand staat.
Plakset: De makkelijkste manier om een lekke band te repareren is je binnenband vervangen. Maar dit hoef je niet altijd te doen. Je kan het gat in de binnenband ook proberen te plakken met behulp van een plaksetje.
CO2 pompje + patronen: Een lekke band krijgen terwijl het regent en/of zeer koud is. Erg vervelend! Met behulp van een CO2-pompje en bijbehorende patronen is je nieuwe binnenband in no time opgepompt en ben je snel weer op weg.
Eventueel tubeless repair kit: Rijd jij ook tubeless? Dan is een tubeless repair kit zeker geen overbodige luxe. In zo’n repair kit zitten onder andere pluggen en een pennetje om deze pluggen te monteren.
Reparatieset thuis
De tools die tot een reparatieset voor thuis behoren, vind je vaak terug op een multitool. Het is echter makkelijker om deze tools los en in het groot te hebben. Je kan zo meer kracht uitoefenen en het is makkelijker werken.
- inbussleutels
- torxsleutels
- steeksleutels
- schroevendraaiers
Kettingchecker: Met een kettingchecker kan je makkelijk meten of je fietsketting versleten is of niet. Hoe verder de checker in je ketting valt, hoe dringender je de ketting moet vervangen.
Kettingpons: Als je een nieuwe ketting monteert, moet die wel de juiste lengte zijn. Om een fietsketting wat in te korten, heb je een kettingpons nodig. Je duwt hiermee het pinnetje dat twee schakels met elkaar verbindt uit de ketting.
Quicklink tang: De meeste fietskettingen monteer je met behulp van een quick link. Om dit makkelijk te doen, maak je best gebruik van een quick link tang.
Kettingzweep en cassettesleutel: Om een nieuwe cassette te monteren, heb je een cassettesleutel nodig. Je draait hiermee de lockring vast die de cassette op de body houdt. Om een cassette te demonteren, heb je ook een kettingzweep nodig.
Momentsleutel: Heel wat moeren op je fiets mag je niet te hard, maar wel net hard genoeg aandraaien. Denk maar aan de moeren van je stuurpen, zadelpen of kettingblad. Hoe hard je deze moeren mag aandraaien wordt uitgedrukt in Nm en staat in principe op het onderdeel. Om zeker te zijn dat deze moeren niet te hard worden vastgedraaid, gebruik je een momentsleutel.
Bracketsleutel: Om je bottom bracket los te draaien, heb je een bracketsleutel nodig. Een lockring met externe vertanding van een remschijf (de)monteer je ook met behulp van een bracketsleutel. Bij een pressfit bottom bracket heb je een tool nodig om lagers te verwijderen.
Spaaksleutels: Als je wat slag in een van je wielen hebt, is dat vaak te wijten aan de spaakspanning. Met behulp van spaaksleutels kan je nippels vastdraaien en je spaken weer op de juiste spanning zetten.
Bandenlichters: Ook thuis is het handig om een setje bandenlichters te hebben liggen. Zeker tubeless ready fietsbanden gaan vaak zeer moeilijk op en af de velg.