De rolweerstand is de energie die verloren gaat bij het afrollen van de band op de weg en die het gevolg is van de vervorming van de band. Er zijn verschillende factoren die de rolweerstand beĂŻnvloeden en die dus ook bepalen hoeveel energie er verloren gaat.
Ondergrond: Uiteraard speelt de ondergrond waarop je rijdt een zeer grote rol. Op nieuw gegoten asfalt is de rolweerstand vanzelfsprekend vele malen lager dan op bijvoorbeeld zeer ruw asfalt of beton.
Samenstelling van de band: De samenstelling van de band bepaalt mede de rolweerstand. All season banden bijvoorbeeld gebruiken een andere rubbersamenstelling dan echte race banden die gemaakt zijn om snelheid te maken. Die rubbersamenstelling zorgt ervoor dat de rolweerstand wat hoger ligt, maar geeft ook meer grip en een betere lekbestendigheid.
Profiel: Vanzelfsprekend speelt het profiel een grote rol. Hoe meer profiel, hoe hoger de rolweerstand. Een mountainbike band met grote noppen heeft een grotere rolweerstand dan een typische racefietsband zoals bijvoorbeeld de Vittoria Corsa reeks.
Bandbreedte: Het klinkt misschien contradictorisch, maar het is wel degelijk zo. Hoe breder de band, hoe lager de rolweerstand. De oorzaak is de graad van vervorming van de band. Bij een gelijke bandenspanning zet een smallere band meer uit in de lengte, terwijl een bredere band uitzet in de breedte. De smallere fietsband wordt dus meer afgevlakt. Die afvlakking houdt de rolbeweging van je band net tegen. Dit is de reden waarom racefietsbanden van 23 mm breed wat achterhaald zijn en er veel van fietsbanden van 28 en zelfs 30 mm breed wordt gebruik gemaakt.
Bandenspanning: Hoe harder opgepompt, hoe beter was vroeger het devies. Ondertussen weten we wel beter. Als je je fietsbanden te hard oppompt, stuiter je van de ene steen naar de andere. Onderzoek toont aan dat je fietsbanden te hard oppompen net veel nefaster is voor de rolweerstand dan ze wat te zacht oppompen.