In de wielerwereld gaan bepaalde evoluties zeer snel. Waar in pakweg 2017 niemand met een tubeless set-up de asfaltwegen of de offroad-trails onveilig maakte, zijn er nu meer en meer fietsers die heel bewust zijn overgeschakeld naar tubeless fietsbanden. Maar wat zijn precies de voordelen van tubeless fietsbanden?
Zelfdichtend lek: Bij tubeless fietsbanden gebruik je geen binnenband, maar dit betekent niet dat er zich enkel lucht in de band bevindt. Bij het monteren van je tubeless fietsband vul je hem met een tubeless sealant. Als er tijdens het fietsen een gaatje in de band komt, zal de tubeless sealant dit gaatje dichten. Zo kan het gebeuren dat je lekrijdt, zonder dat je dit doorhebt. Uiteraard mag het gat ook niet té groot zijn. Als de sealant het gat niet kan dichten, kan je steeds een binnenband monteren of een repair plug in je band steken zodat je verder kan rijden. Zeker bij gravelbiken of mountainbiken waar je vaak scherpe rotsen of dennennaalden tegenkomt, is een zelfdichtend lek een meer dan handige eigenschap.
Kleinere kans op stootlek: Een stootlek of snakebite, iedere fietsers heeft het al voorgehad. Als je op een steen of andere oneffenheid rijdt, kan je binnenband een milliseconde gekneld komen te zitten tussen je velg en je buitenband. De druk die dan ontstaat zorgt mogelijk voor een gat, waardoor je een lekke band krijgt. Doordat er bij tubeless fietsbanden eenvoudigweg geen binnenbanden aan te pas komen, is de kans op een stootlek bij een tubeless set-up ook minimaal. Heb je toch een stootlek? Dan kan de sealant het lek dichten.
Hoger comfort door lagere bandenspanning: Bij een tubeless set-up op je koersfiets, gravelbike of mountainbike kan je met een lagere bandenspanning op pad. Dit heeft een aantal voordelen. Een lagere bandenspanning komt je comfort alleen maar ten goede. Je voelt de impact van een onregelmatig wegdek namelijk een stuk minder. Daarnaast biedt een lagere bandenspanning je ook meer grip in de bochten.
Lagere rolweerstand: Nog een gevolg van een lagere bandenspanning is een lagere rolweerstand. Bovendien is er geen binnenband aanwezig die de rolweerstand negatief beĂŻnvloedt. De wrijving tussen buitenband en binnenband zorgt namelijk ontegensprekelijk voor weerstand.