Ondanks dat je bij een tubeless set-up kan lekrijden zonder het door te hebben, is het risico op een echte lekke band nooit helemaal weg. Zo lang het gat in de band klein genoeg is, zal de tubeless sealant het kunnen dichten. Maar als er echt sprake is van een snee of een gat dat gewoonweg te groot is, zal ook tubeless sealant geen soelaas meer bieden. Gelukkig zijn er een paar manieren om je tubeless band te repareren zodat je toch verder kan rijden als je ergens gestrand bent.
- Tyre repair spuitbus: Merken zoals Morgan Blue, Cyclon of Velox hebben speciale spuitbusjes met een soort schuim in. Dit schuim stopt het gat in je band (ook te gebruiken voor een binnenband) en de druk van de spuitbus pompt de band ook meteen op. Dit is echter geen blijvende oplossing, maar louter een methode om al fietsend thuis te geraken.
- Patch kleven: Veel fietsers weten wel dat je een binnenband kan ‘plakken’, maar ook met een buitenband is dit mogelijk. Dit zijn wel speciale patches. Bij het kleven van een buitenband doe je dit uiteraard van binnen uit. Een gat in je buitenband plakken kan zowel bij tubeless banden als bij clinchers.
- Het gat stoppen met een plug: Een volgende optie is het gat stoppen met een plug. Deze werkwijze is in se dezelfde als wordt toegepast bij autobanden. Met een soort pen stop je een rubberen strip in het gat waardoor het wordt gedicht. Het overschot aan rubber knip je af met een tang, of het slijt af door te rijden. Een tweede soort plug is een paddenstoelplug. Deze heeft een platte kop.
- Binnenband monteren: Wanneer deze methodes niet helpen, niet lukken of je de tools eenvoudigweg niet bij hebt, kan je nog altijd vertrouwen op een binnenband. Een tubeless band kan je dus ook repareren door middel van een binnenband. Je zal dan uiteraard je tubeless ventielen moeten verwijderen voordat je de gewone binnenband kan monteren.